EQC – Mercedes wśród aut na prąd


Ma dwa silniki elektryczne, na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać ponad 400 km, a do „setki” rozpędza się w nieco ponad 5 sekund – pod koniec sierpnia dealer BMG Goworowski po raz pierwszy w Trójmieście zaprezentował elektryczny model Mercedes-Benz EQC.

Przedpremierowy pokaz Mercedesa-Benz EQC odbył się 23 sierpnia w sopockiej restauracji Sekretariat. Prezentacja nowego modelu była główną niespodzianką Śniadania de Luxe, na które zaprosił magazyn Prestiż Trójmiasto. Podczas kilkugodzinnego spotkania, w którym udział wzięło blisko 100 osób, poruszone zostały tematy ekologicznego stylu życia, eko produktów stosowanych w codziennym życiu oraz ekologicznych technologii wykorzystywanych w różnych
dziedzinach. Gospodarzem wydarzenia był znany dziennikarz Marcin Żebrowski.

Nie była to jedyna okazja do bliższego poznania elektrycznego Mercedesa. Dzień później, EQC zaparkowało w strefie BMG Goworowski podczas motoryzacyjnego święta, jakim było wydarzenie Verva Street Racing.

Pora przedstawić głównego bohatera tego artykułu, czyli model EQC. W tym celu warto cofnąć się na moment do roku 2016, kiedy to głośno zrobiło się o gamie elektrycznych Mercedesów. Przedstawiciele niemieckiego giganta opowiedzieli o narodzinach marki przyszłości – EQ (Electric Intelligence). Podczas salonu samochodowego w Paryżu, na stoisku Mercedesa pojawił się koncepcyjny model EQ, który zresztą skradł show całych targów. Była to swoista zapowiedź kierunku, w którym w najbliższych latach podążać będzie niemiecki producent.

Dwa lata później, dokładnie 4 września 2018 roku w Sztokholmie, Mercedes odkrył karty. Poznaliśmy produkcyjną wersję długo oczekiwanego „elektryka” spod znaku trójramiennej gwiazdy – EQC. To zdecydowanie przełomowy moment w historii Mercedes-Benz. Elektryczny SUV otworzył nowy, niezwykle ważny rozdział w dziejach marki ze Stuttgartu i z przytupem wjechał w motoryzacyjną przyszłość - świat elektromobilności.

Mercedes-Benz EQC to nie tylko pojazd z napędem elektrycznym – to samochód,
który łączy charakterystyczne cechy modeli spod znaku trójramiennej gwiazdy, takie jak jakość, bezpieczeństwo oraz komfort. Innymi słowy, to Mercedes wśród aut na prąd, o czym świadczą jego progresywny design, wyjątkowy komfort jazdy oraz zasięg absolutnie wystarczający do codziennych potrzeb. Potwierdzają to także oferowane usługi – od zoptymalizowanej pod kątem napędu elektrycznego nawigacji aż po zarządzanie ładowaniem. A wszystko to pod hasłem „elektrycznej inteligencji”. W skrócie, wraz z EQC oferujemy pakiet mobilności, który znacznie wykracza poza sam pojazd – mówi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialna
za sprzedaż w Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz EQC bazuje na modelu GLC, od którego zapożyczył płytę podłogową. Liczba wspólnych elementów nie przekracza jednak 15 procent. SUV mierzy 4762 mm długości, 1884 mm szerokości i 1624 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2873 mm.

Napęd EQC przekazywany jest na obie osie dzięki dwóm silnikom elektrycznym (eATS), które zostały rozmieszczone przy obu osiach. Jednostka przy przedniej osi odpowiada za ekonomiczną jazdę, natomiast silnik zamontowany przy tylnej osi załącza się podczas dynamicznej jazdy. Dwie elektryczne jednostki napędowe oferują łączną moc 408 KM i 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Takie parametry pozwalają osiągnąć „setkę” po zaledwie 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie i wynosi 180 km/h.
 

Między osiami znajduje się potężny, ważący 652 kg akumulator litowo-jonowy o pojemności 80 kWh. Bateria składa się z 384 ogniw. Jej maksymalne napięcie wynosi 405 V, natomiast pojemność znamionowa 230 Ah. Na jednym pełnym ładowaniu Mercedes EQC jest w stanie przejechać nawet 417 km.

„Tankowanie” baterii od 10 procent do 80 procent przy wykorzystaniu stacji szybkiego ładowania (DC o napięciu 400 V, natężenie prądu – minimum 300 A) twa zaledwie 40 minut. Ładowanie do pełna przy użyciu dedykowanego wallboxa zajmuje 11 godzin.

Do uzyskania maksymalnego możliwego zasięgu niezbędne jest ładowanie baterii także w ruchu. Rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii następuje w momencie hamowania, kiedy to ruch obrotowy zamieniany jest w energię elektryczną i wykorzystywany jest do ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Kierowca ma duży wpływ na intensywność rekuperacji – jej siłę może regulować za pomocą manetek przy kierownicy. Ta z lewej strony zwiększa poziom odzyskiwania energii, a z prawej - zmniejsza.

Producent udziela 8-letniej gwarancji na baterię (lub do 160 tys. km). Co ważne, jeśli w tym czasie poziom maksymalnego naładowania spadnie do 80 procent – akumulator zostanie wymieniony na nowy.

Bardzo istotnym elementem wyposażenia EQC jest inteligenty system nawigacji, który został zoptymalizowany pod kątem aspektów użytkowania auta elektrycznego. Dzięki czemu podróżowanie EQC jest niezwykle komfortowe. Nawigacja planuje trasę tak, aby było szybko, wygodnie, z uwzględnieniem jak najmniejszej liczby przystanków na „tankowania” baterii. Przy automatycznym planowaniu bierze pod uwagę m.in. stan naładowania akumulatora, pogodę, topografię terenu, natężenie ruchu oraz oczywiście dostępność stacji ładowania.

Trzeba przyznać, że Mercedes-Benz EQC to auto elektryczne uszyte na miarę... na miarę motoryzacji przyszłości. Cennik nowego modelu otwiera kwota 328 300 zł.

NEWSLETTER

Bądź zawsze na bieżąco z #BMGLifestyle

Kontakt Jazda testowa Oferta

Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.